IngriddeVries_portret

Wie ben ik?

Ik heet Ingrid. Ik ben getrouwd en moeder van drie prachtige dochters (1997, 1999 en 2001). En met de geboorte van deze heerlijke meiden werd ook gelijk een zoektocht geboren naar een manier van opvoeden waarin ik een liefdevolle begeleiding kon geven en ook grenzen kon stellen. Ik wilde niets liever dat mijn meisjes volledig zichzelf mochten zijn en worden maar hoe deed ik dat? Regelmatig zag ik gedrag dat ik liever niet wilde zien en vond ik het moeilijk om verschillende emoties bij mijn kinderen te zien en bij mezelf te voelen.  Ik was gewend om oplossingsgericht te zijn en niet zoveel ruimte te geven aan emoties. En hoe moest ik omgaan met fouten maken? Ik was voor mezelf nogal perfectionistisch en voelde me kwetsbaar als er iets niet volgens plan verliep. Ik vond met mijn hoofd wel dat fouten maken kansen zijn om te leren, maar zo voelde het niet.

 

Grenzen geven bleek niet altijd makkelijk want ik werd met mezelf geconfronteerd. Het voelde niet fijn als mijn kinderen boos of gefrustreerd waren. Ik leer veel van mijn kinderen. Zij houden mij dikwijls een spiegel voor, waar ik dingen zie waar ik niet altijd trots op ben en waar ik zelf mee aan de slag mag.

 

Ik heb gemerkt dat het delen, van onze onzekerheden over het ouderschap en de dingen die we leren, helpt. Wat ook kan helpen is nieuwe inzichten krijgen in je eigen dynamiek met je kind door bijvoorbeeld een individuele opvoedopstelling. En dan samen mogen zoeken naar manieren van begeleiden die voor jou werken.  Op die manier kunnen we onze moeilijk taak verlichten en nieuwe energie opdoen.

Bekijk Curriculum Vitea

 

 

Werkwijze

Ik houd er van om te werken vanuit een verbinding. Of het nu is dat ik met de ouders werk of met het kind of puber, het is voor mij belangrijk dat er vertrouwen is.
Dat betekent dat ik altijd begin met een vrijblijvende intake waarin je als ouder of puber je verhaal kan doen. Zo kunnen we aftasten of er een klik is. Als dat zo is maken we een contract. We bepalen wat de vraag is en waar we naar toe willen en hoe lang we daar ongeveer over willen doen.
Ook de vervolgafspraken maken we met elkaar. Met kinderen werk ik kort en meestal niet langer dan tien sessies. Als er overleg nodig is met derden (zoals school of andere volwassenen) doen we ook dat altijd in overleg.