IngriddeVries_portret

Wie ben ik?

Ik ben Ingrid, geboren in Friesland als jongste van zes kinderen. Naast dat ik van mijn ouders, broers en zussen veel mooie waarden heb meegekregen, zoals trouw, eerlijk zijn en goed zorgen voor anderen, heb ik in dit gezin me ook bepaalde waarden eigen gemaakt waar ik nu niet altijd meer profijt van heb. Zo heb ik al jong bedacht dat ik pas wat waard ben als ik het goed doe, als ik presteer. En dat je je pas echt fijn en veilig kunt voelen als je alleen bent. Deze overtuiging leverde me op dat ik heel hard ging werken, goed mijn best deed in het leven. Ik keek altijd alert om me heen wat er van me verwacht werd en leerde al snel me aan te passen aan deze verwachtingen. Mijn vader en moeder waren trots op me. Een voorbeeldig kind.

En ik … ik dacht dat ik alles onder controle had. Totdat ik zelf moeder werd. Mezelf had ik wel in de hand (dacht ik ) maar die kinderen … Al gauw bleek dat het eigen individuen waren met een eigen wil. Ik wilde niets liever dat ze zichzelf mochten zijn maar hoe deed ik dat ? Ik, die graag alles onder controle heeft en wil laten zien dat ik het heel goed doe? Wat als mijn kinderen het dan niet “goed “ doen? Ben ik als moeder dan niks waard ? Ik deed zo goed mijn best maar werd er ook zo moe van. Mijn kinderen brachten en brengen mij nog steeds in een heel mooi leerproces.
Een leerproces van vallen en opstaan. Van erkennen dat niemand perfect is en dat ook niet hoeft te zijn. Ze leren mij hoe ik volledig mens mag zijn en ik daarmee hen ook weer kan leren zichzelf trouw te zijn. En zoals ik zelf deze reis met hobbels heb gemaakt en nog steeds maak, loop ik in mijn praktijk ook graag met ouders en hun kinderen mee die samen op reis zijn. En misschien wel een reis maken die iets anders gaat dan verwacht. Misschien komen ouders niet alleen hobbels tegen maar ook bergen.
Het is mijn verlangen om mijn ervaring als moeder maar ook als juf, trainer, begeleider en als therapeut te gebruiken om samen met de ouders en hun kinderen te zoeken naar een nieuwe richting in de reis die ze maken. En te zoeken naar handvaten waardoor die berg of hobbel prima te nemen is of misschien wel verdwijnt als we van perspectief durven te veranderen.

 

Werkwijze

Ik houd er van om te werken vanuit een verbinding. Of het nu is dat ik met de ouders werk of met het kind of puber, het is voor mij belangrijk dat er vertrouwen is.
Dat betekent dat ik altijd begin met een vrijblijvende intake waarin je als ouder of puber je verhaal kan doen. Zo kunnen we aftasten of er een klik is. Als dat zo is maken we een contract. We bepalen wat de vraag is en waar we naar toe willen en hoe lang we daar ongeveer over willen doen.
Ook de vervolgafspraken maken we met elkaar. Met kinderen werk ik kort en meestal niet langer dan tien sessies. Als er overleg nodig is met derden (zoals school of andere volwassenen) doen we ook dat altijd in overleg.